vrijdag 14 juni 2013

Psychologie: Het ervaren van flow


Het begrip 'flow' kennen jullie waarschijnlijk allemaal wel. Als je in de flow zit, vliegt de tijd en ga je helemaal op in de activiteit waar je mee bezig bent. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij sport, op het werk of bij het maken van kunst. Zoals sommigen van jullie misschien wel weten, studeer ik Sociale & Organisatiepsychologie. Mijn afstudeerscriptie heb ik over het onderwerp flow geschreven, daarom lijkt het me leuk hier iets meer over te vertellen.
Wat is flow nu eigenlijk?
Het ervaren van flow gaat samen met de volgende kenmerken:
  • Je gaat helemaal in de taak op en bent diep geconcentreerd
  • Het voelt als een beloning om ermee bezig te zijn (dus je doet het niet voor geld of omdat iemand anders het wil)
  • Je vergeet de tijd
  • Verlies van zelfbewustzijn (je hebt het bijvoorbeeld niet door als je dorst of honger krijgt)
Sporters ervaren flow als ze in een belangrijke wedstrijd zitten. Je hebt dan natuurlijk geen tijd om lang na te denken over je acties en moet snel beslissen. Voor je het weet is de wedstrijd alweer voorbij. Als teams heel vaak achter elkaar winnen zeggen ze wel eens 'we zitten in de flow', maar wetenschappelijk gezien is dat niet zo. Echte flow duurt vaak maar kort. Dat is maar goed ook, anders zouden we vergeten voor onszelf te zorgen!


Een ander bekend voorbeeld is bovenstaande foto, de Sixtijnse Kapel in Rome. Deze werd beschilderd door kunstenaar Michelangelo. Er wordt gezegd dat hij dagen achter elkaar door ging met zijn werk, zonder te eten, drinken of slapen. We zouden dus kunnen zeggen dat hij constant in flow verkeerde. Bizar, toch?

Hoe kom je nou in die flow?
Als je iets moet doen voor school of voor je werk, is het natuurlijk handig als je in de flow kan raken. Wat is hiervoor nodig?

  • Het belangrijkste is een balans tussen jouw vaardigheden en wat er van je gevraagd wordt. Als iets te makkelijk is, dan raak je snel verveeld en uit concentratie. Maar als iets juist heel moeilijk is, geef je misschien eerder op en kan je niet goed in de taak opgaan. Je moet dus precies de goede uitdaging voor jezelf vinden.
  • Ook is feedback belangrijk. Dit kan bijvoorbeeld van je sportcoach of leraar zijn. Als je weet dat je op de goede weg zit, blijf je sneller gemotiveerd en geconcentreerd.
  • In situaties waar je samenwerkt met een groep, moet je je betrokken voelen bij het team. Op deze manier kun je samen voor het gezamenlijke doel gaan. Ook moet er een duidelijke leider zijn, die het voortouw kan nemen en beslissingen kan maken.

Wat heb je eraan?
Allemaal leuk en aardig, maar wat heb je er nou aan om in flow te raken? Voor mijn scriptie heb ik een onderzoek gedaan naar flow in het bedrijfsleven. Wij vonden dat mensen die flow ervaren, creatiever waren en beter presteerden. Omdat je helemaal in je taak opgaat, kom je eerder tot nieuwe oplossingen en heb je de drive om hard door te werken. Ook voelt het uit zichzelf belonend, dus het wordt nog leuk ook. Zeker de moeite waard om te proberen dus!

5 opmerkingen:

  1. Wauw dit is echt een interessant artikel :)
    Ik ben me eigenlijk nooit echt bewust van zo'n flow..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen! Ik kan echt heel erg in een flow raken, niet alleen als ik aan het werk ben, maar ook als ik vrolijk ben, dan kan niets of niemand mijn flow meer verpesten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow die kapel is prachtig.. ik ben er eigenlijk ook nooit me er bewust van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik denk ook niet dat het iets bewust is, maar ik kan wel echt heel hard opgaan in dingen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo imberley
    Ik ben heel erg geïnteresseerd in jou FLOW onderwerp omdat FLOW een centrale thema is van onderzoek, die ik mag verrichten. Zou ik a.u.b. wat meer mogen weren van jou onderzoek ?
    beata777@live.nl

    BeantwoordenVerwijderen