donderdag 30 mei 2013

Recept: Gezonde lunchsalade


Vandaag wil ik graag een gezond lunchrecept met jullie delen. Ik heb een zwak voor ongezond eten, maar als ik gezond wil doen eet ik graag een salade. Normaal neem ik dan een kant-en-klaar salade, bijvoorbeeld ceasar salade van de Albert Heijn. Nu had ik zin om zelf wat combinaties uit te proberen. Deze salade bevat geen hele bijzondere ingrediënten, maar wie weet kunnen jullie er ook weer inspiratie uit halen.




Om deze salade te maken, heb je de volgende ingrediënten nodig:

  • 75 gram sla, bijvoorbeeld rucola
  • Een halve komkommer
  • 1 tomaat
  • 1 avocado
  • 1 ei
  • 1 boterham
  • Olijfolie
  • Italiaanse kruiden
  • Eventueel: peper en zout
Je begint met een pannetje water te laten koken. Ik hou van hardgekookte eieren, dus ik liet het ei 10 minuten koken. Ondertussen deed ik de boterham in de broodrooster, zodat hij lekker krokant wordt en je er een soort van croutons van kan snijden.



Terwijl het ei kookt, snij je de tomaat, komkommer en avocado in kleine stukjes.


Daarna gooi je het allemaal bij elkaar in een grote kom. Als het ei klaar is en de boterham geroosterd, snij je deze ook in kleine stukjes en voeg deze toe aan de kom.


Tijd om de sla toe te voegen. Ik heb gekozen voor rucola, maar je kan bijvoorbeeld ook kiezen voor veldsla, ijsbergsla of krulsla. Het is maar net wat je lekker vindt!

Ik ben vergeten een foto te maken van de dressing, maar deze is heel simpel. Ik mengde 4 eetlepels olijfolie met ongeveer een theelepel Italiaanse kruiden. Je kunt aan dit mengsel natuurlijk ook nog wat zout en peper toevoegen. Giet de dressing over de salade, hussel alles door elkaar en klaar is je gezonde lunch!

Deze hoeveelheid is genoeg voor 2 personen. Als je er nog een ingrediënt aan toevoegt, zoals kip of mozzarella, kan je hem ook als maaltijdsalade voor in de avond gebruiken. Door het brood en het ei vult de salade goed.

Ik hoop dat jullie iets aan dit recept hebben gehad! :)

6 opmerkingen: