vrijdag 3 mei 2013

Het belang van een goede eerste indruk


We kennen deze uitspraak allemaal wel (in een iets andere versie): "Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken". In een paar seconden vorm je al een oordeel over iemand. Dit kan je baseren op iemands lichaamshouding, uitstraling, uiterlijk of wat diegene zegt. Als je eenmaal een indruk hebt gevormd, is het lastig om deze daarna aan te passen. Andersom geldt dit ook. Als je verkeerd met iemand begint, door bijvoorbeeld te laat te komen op een afspraak, is het moeilijk om nog een goede indruk achter te laten. Maar waarom werkt dit nu eigenlijk zo?


Cognitieve dissonantie
In de psychologie wordt hiervoor de term cognitieve dissonantie gebruikt. Dit betekent dat als je ergens een oordeel over hebt gemaakt, je alle informatie die daarna komt zo verdraait dat het bij je eerste oordeel past. Bijvoorbeeld als je een bepaald product hebt gekocht waar je bij de koop heel enthousiast over was, maar wat achteraf heel erg tegenvalt. Dit voelt heel tegenstrijdig, daarom proberen we het 'goed te praten' voor onszelf. Dus bijvoorbeeld door te zeggen dat het wel goedkoop was, dat anderen het fijn vinden of dat de verpakking er wel mooi uit ziet.

Bij personen kan dit net zo werken. Als je vanaf het eerste moment de indruk hebt dat iemand aardig is, dan zal je zijn/haar gedrag waarschijnlijk ook positief interpreteren. Maar als je vind dat iemand een onaardige uitstraling heeft, dan zal je wat hij/zij zegt waarschijnlijk ook veel negatiever interpreteren. Dit belooft dus veel goeds; als je eenmaal een goede eerste indruk hebt gewekt, kan er niet zoveel meer fout gaan.

Negativiteitseffect

Helaas zijn we er nog niet als we een goede eerste indruk hebben gemaakt. Volgens het negativiteitseffect hebben negatieve gebeurtenissen veel meer invloed dan positieve. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je 5 keer een gezellig gesprek met iemand hebt gehad, maar iemand daarna 1 vervelende opmerking maakt. Waarschijnlijk blijft die ene opmerking je veel meer bij dan al die leuke gesprekken. Je moet dus altijd goed op blijven letten hoe je op andere mensen overkomt. Ook als je bijvoorbeeld een bijbaantje hebt waar je in het begin heel gemotiveerd aan de slag gaat, dan moet je dit wel weten vol te houden. Ik denk dat het het beste werkt wanneer je dit als drijfveer ziet, om altijd zo positief mogelijk over te komen naar anderen toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen